Άρθρα & Ανακοινώσεις

Έναρξη Ατομικής Επιχείρησης

React-Redifining Accounting Solutions

'Ιδρυση ατομικής επιχείρησης αναλυτικά :

Πρώτο στάδιο – προετοιμασία και προεγγραφές για να ξεκινήσω την έναρξη ατομικής επιχείρησης.

Η διαδικασία ξεκινάει από την προεγγραφή σε ένα από τα Επιμελητήρια (Επαγγελματικό, Εμπορικό, Βιοτεχνικό ή Οικονομικό) αναλόγως με την κατηγορία που ανήκει η δραστηριότητα που θέλετε να δηλώσετε ως υποψήφιος νέος ελεύθερος επαγγελματίας. Εκεί καταβάλλετε και παράβολο εγγραφής και θα πληρώσετε την ετήσια συνδρομή.

Στη συνέχεια θα πρέπει να προβείτε σε προεγγραφή στα μητρώα του ΕΦΚΑ (Πρώην ΟΑΕΕ). Εκεί δηλώνεται η δραστηριότητα της επιχείρησης.

Δικαιολογητικά έναρξης ατομικής επιχείρησης για τον ΕΦΚΑ (ΟΑΕΕ):

  1. Αποδεικτικό έδρας : Συμβόλαιο ιδιοκτησίας του χώρου ή μισθωτήριο συμβόλαιο θεωρημένο ή υπεύθυνη δήλωση από τον ιδιοκτήτη για δωρεάν παραχώρηση του χώρου ώστε να χρησιμοποιηθεί ως έδρα
  2. Αίτηση εγγραφής
  3. Βεβαίωση από το ΙΚΑ που να προκύπτει ο χαρακτηρισμός του προσώπου ως νέου ασφαλισμένου και η ημερομηνία ασφάλισης
  4. Υπεύθυνη δήλωση που θα δηλώνεται η έδρα και ο ΚΑΔ της δραστηριότητας

 

Δεύτερο στάδιο πριν ολοκληρωθεί η έναρξη της ατομικής επιχείρησης – Έναρξη δραστηριότητας στην εφορία

Ήρθε η ώρα της εφορίας. Δικαιολογητικά έναρξης που θα πρέπει να έχετε μαζί σας :

  1. Τις βεβαιώσεις προεγγραφής Επιμελητηρίου και ΕΦΚΑ
  2. Έντυπο Μ2 – Έναρξης εργασιών
  3. Φωτοτυπία αστυνομικής ταυτότητας
  4. Συμβόλαιο ιδιοκτησίας ή μισθωτήριο συμβόλαιο θεωρημένο ή υπεύθυνη δήλωση για δωρεάν παραχώρηση χώρου σχετικά με την έδρα
  5. Υπεύθυνη δήλωση που θα δηλώνεται η έδρα, ο αριθμός μισθωτηρίου και το αντικείμενο της δραστηριότητας (ΚΑΔ)
  6. Πτυχίο-Άδεια ασκήσεως επαγγέλματος (εφόσον απαιτείται)
  7. Άδεια εκμετάλλευσης του χώρου(προέγκριση) από Δήμο ή αστυνομία (Εφόσον απαιτείται. Κυρίως για συγκεκριμένα επαγγέλματα όπως κυλικείο, φούρνος, εστιατόριο, κομμωτήριο κτλ)
  8. Βεβαίωση αυτοψίας έδρας

Για την συμπλήρωση του εντύπου Μ2, θα πρέπει να έχετε βρει τον αντίστοιχο ΚΑΔ (Κωδικό αριθμό δραστηριότητας) που ταιριάζει στη δραστηριότητα σας. (Μπορείτε να το βρείτε εδώ). Πρέπει να δηλώσετε έναν κύριο ΚΑΔ και μετά όσους δευτερεύοντες θέλετε, χωρίς να υπάρχει πρόβλημα αν ο ένας είναι εντελώς διαφορετικός με τους υπόλοιπους. Μεγάλη προσοχή εδώ καθώς ο κάθε κωδικός μπορεί να απαιτεί πρόσθετα δικαιολογητικά ή να χρειάζεται διαφορετική λογιστική παρακολούθηση.

–>ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΠΑΛΛΑΓΗΣ ΦΠΑ ΜΟΝΟ ΣΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΓΙΑ ΕΤΗΣΙΑ ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΑ ΕΣΟΔΑ ΜΕΧΡΙ 10.000,00€.

Αναζητάτε τον υπεύθυνο υπάλληλο-ελεγκτή που αναλαμβάνει να κάνει αυτοψία έδρας για να επιβεβαιώσει ότι ο χώρος που θα στεγαστεί η επιχείρηση είναι ο προβλεπόμενος γι’ αυτήν τη δραστηριότητα. Φροντίστε την ημέρα της επίσκεψης του, ο χώρος να είναι άδειος (αφού είναι υπό έγκριση). Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να πάρετε απαλλαγή αυτοψίας, κάτι όμως που αποφασίζει ο προϊστάμενος της εφορίας.

Μετά τον επιτυχή έλεγχο αυτοψίας, μπορείτε πλέον να προβείτε σε δήλωση έναρξης εργασιών στο Μητρώο, μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά για την έναρξη ατομικής επιχείρησης.

Τρίτο στάδιο – Ολοκλήρωση διαδικασίας για την έναρξη ατομικής επιχείρησης

Για να ολοκληρωθεί η διαδικασία, θα πρέπει να ενημερώσετε τον ΕΦΚΑ και το Επιμελητήριο, καταθέτοντας ένα αντίγραφο της βεβαίωσης έναρξης εργασιών από την εφορία ώστε γίνουν οριστικές εγγραφές.

Από ένα τυπογραφείο ή βιβλιοπωλείο θα παραγγείλετε μια σφραγίδα με όλα τα στοιχεία της επιχείρησης σας (Επωνυμία, ΑΦΜ, ΔΟΥ, Δραστηριότητα, Διεύθυνση, Τηλέφωνο).

Με ιδιαίτερη προσοχή θα αγοράσετε τα απαραίτητα μπλοκάκια αποδείξεων που απαιτεί η δραστηριότητα σας (Λιανικής πώλησης, παροχής υπηρεσιών, τιμολόγιο για επαγγελματίες, με ή χωρίς ΦΠΑ κτλ.)

Επιπλέον θα πρέπει να προχωρήσετε στη δημιουργία επαγγελματικού λογαριασμού σε τράπεζα της επιλογής σας, με σκοπό να πραγματοποιούνται οι συναλλαγές της επιχείρησης μέσω αυτού

Τέλος, αν το επάγγελμα (σύμφωνα με τους ΚΑΔ) απαιτεί την εγκατάσταση τερματικού POS, θα προβείτε σε αγορά ή ενοικίαση συσκευής.

Φορολογικές Υποχρεώσεις

Δήλωση ΦΠΑ : Υποβάλλεται κάθε 3 μήνες (Τον Ιανουάριο για το τρίμηνο ΟΚΤ-ΝΟΕ-ΔΕΚ και ούτω καθ’ εξής για Μάρτιο, Ιούλιο, Οκτώβριο)

ΜΥΦ τριμήνου : Συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών προμηθευτών για όλα τα τιμολόγια καθαρής αξίας άνω των 100€

Φορολογική Δήλωση έτους : Ε1 και Ε3

Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών (ΦΜΥ) : Κάθε μήνα για κάθε εργαζόμενο

Εργατικές Υποχρεώσεις

Αναλυτική περιοδική δήλωση (ΑΠΔ) : Κάθε μήνα για την υποβολή εισφορών και ενσήμων στο ΙΚΑ

Αποδείξεις πληρωμής μισθοδοσίας : Κάθε μήνα υπογεγραμμένα από όλους τους εργαζομένους, άσχετα αν πληρώνονται μέσω Τραπέζης

Επιθεώρηση εργασίας :Ετήσια υποβολή πίνακα προσωπικού, πίνακα αδειών, Βεβαίωση αποδοχών μέσω taxis

 

Φορολογία ατομικής επιχείρησης

Φορολογική κλίμακα 

Κλιμάκιο εισοδήματος  Φορολογικός συντελεστής % Φόρος κλιμακίου  Σύνολο
Εισοδήματος Φόρου
20.000 22% 4.400 20.000 4.400
10.000 29% 2.900 30.000 7.300
10.000 37% 3.700 40.000 11.000
Υπερβάλλον 45%      

 

Δεν υπάρχει αφορολόγητο στις ατομικές επιχειρήσεις

Προκαταβολή φόρου επόμενης χρήσης 100%

Για ατομική επιχείρηση που δηλώνει ζημίες ή μηδενικά κέρδη, ο επαγγελματίας φορολογείται με τεκμήρια. (πχ τεκμήριο διαβίωσης άγαμου 3000€, αυτοκίνητο, κατοικία, δάνειο κλπ).

Τέλος επιτηδεύματος : 650,00€ (Απαλλαγή για τα πρώτα 5 χρόνια) και 600,00€ για κάθε υποκατάστημα

Εισφορά αλληλεγγύης στα συνολικά καθαρά έσοδα:

Από 0 – 12.000 0%
Από 12.001 – 20.000 2,20%
Από 20.001 – 30.000 5,00%
Από 30.001 – 40.000 6,50%
Από 40.001 – 65.000 7,50%
Από 65.001 – 220.000 9,00%
Από 220.000 και πάνω 10,00%

Σταθερά και πάγια έξοδα ατομικής επιχείρησης

ΓΕΜΗ : 45,00€ / έτος

ΕΦΚΑ : 185,18€ / μήνα ελάχιστο ποσό για το πρώτο έτος και μετά σύμφωνα με τα έσοδα

Επιμελητήριο : 11,00€ / έτος

 

Εφάπαξ έξοδα  έναρξης ατομικής επιχείρησης

Εγγραφή ΓΕΜΗ – Επιμελητήριο : 60,00€

Απογραφή εργοδότη στο ΙΚΑ για πρόσληψη προσωπικού

Εάν έχετε σκοπό να απασχολήσετε προσωπικό, θα πρέπει να προβείτε στο ΙΚΑ που υπάγεται η έδρα της επιχείρησης την ίδια μέρα της πρόσληψης.

Δικαιολογητικά απογραφής ΙΚΑ :

  1. Βεβαίωση έναρξης εργασιών από την εφορία
  2. Αστυνομική ταυτότητα
  3. Δήλωση απογραφής εργοδότη με στοιχεία του εργαζομένου

Στη συνέχεια πρέπει μέσα σε 3 ημέρες να κάνετε εγγραφή στο ηλεκτρονικό σύστημα του ΕΦΚΑ και να υποβάλετε τις προσλήψεις ηλεκτρονικά στο εργάνη.

Επιπλέον θα πρέπει να κάνετε σύμβαση με έναν τεχνικό ασφαλείας για τον πίνακα προσωπικού. Εναλλακτικά, μπορείτε να παρακολουθήσετε το σεμινάριο τεχνικών ασφαλείας που σας επιτρέπει να έχετε αυτήν την ιδιότητα μόνο για τη δική σας επιχείρηση.

ΦΗΜ (Φορολογικός ηλεκτρονικός μηχανισμός)

Σε περίπτωση που η φύση της επιχείρησης απαιτεί τη λειτουργία ταμειακής μηχανής:

Η επιλογή θέλει ιδιαίτερη προσοχή, γιατί είναι φορολογικός μηχανισμός που θα σας εξυπηρετεί για αρκετά χρόνια, δηλώνεται στο ΑΦΜ σας και η απώλεια και μόνο του βιβλίου της ταμειακής έχει μεγάλο πρόστιμο. Τρεις κατηγορίες με μεγάλες διαφορές μεταξύ τους υπάρχουν:

  1. θερμικές ταμειακές μηχανές , με δύο χαρτοταινίες, μία για τον πελάτη και η άλλη για αποθήκευση στο πατάρι.
  2. ταμειακές μηχανές ηλεκτρονικού ημερολογίου, με μία χαρτοταινία και κάρτα μνήμης για αποθήκευση.
  3. νέες ταμειακές με σύνδεση ΓΠΣΣ, online taxis.

Η δήλωση της Έναρξης των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών, γίνεται ηλεκτρονικά μέσω taxisnet (www.gsis.gr) εντός 10 ημερών από την ημερομηνία αγοράς.

TIP: Επαγγελματική λογιστική υποστήριξη

Τέλος, ύψιστη σημασία οφείλετε να δώσετε στην επαγγελματική λογιστική υποστήριξη, όπως και στη νομική μορφή που θα επιλέξετε. Θα πρέπει να βρείτε ένα αξιόπιστο συνεργάτη λογιστή-φοροτεχνικό για να αναλάβει την τήρηση και ενημέρωση των βιβλίων σας, τις φορολογικές υποχρεώσεις καθώς και τις νέες που δημιουργούνται συνεχώς.

Καλό είναι να αποφύγετε τους συγγενείς ή κάποιον ερασιτέχνη που απλά »είχε μάθημα επιλογής στο λύκειο τα οικονομικά», και να αναθέσετε τη δουλειά αυτή σε επαγγελματία, αφού πρώτα έχετε κάνει σοβαρή έρευνα αγοράς. Ένα πολύ μικρό λάθος μπορεί να φέρει ολέθριες συνέπειες και δυσβάσταχτα πρόστιμα. Μην ξεχνάτε ότι η συνεργασία αυτή θα είναι συνεχής και μπορεί να την έχετε για όλη την επαγγελματική σας πορεία είτε κάνετε έναρξη ατομικής επιχείρησης ή οποιαδήποτε άλλη μορφή εταιρείας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *